Nutraceutika se mohou stát pro potravinářské firmy zlatým dolem

Dosud žily malé potravinářské firmy zabývající se výrobou nutraceutik z výhody téměř nedotknutelného monopolu. Ta jim ale pomalu končí. Na tento trh se chystají konkurenti v podobě nadnárodních potravinářských firem s mnohonásobně vyšším kapitálem a obrovským zájmem trh ovládnout. Do noty jim totiž hraje současný trend zdravé výživy. Negativní roli však mohou sehrát odlišné legislativní úpravy v jednotlivých zemích a také nedůvěra spotřebitelů.

Trh s tzv. nutraceutiky, tedy přípravky na pomezí mezi potravinami a léčivy, zažívá v poslední době doslova boom. Jedná se o potravinové doplňky, jejichž složení má pomáhat upevňovat zdraví a předcházet nemocem. Patří sem například vitamíny, multivitamínové směsi, ginkgo biloba, echinacea, zinek, kyselina listová, ženšen, brusinky, sója a jiné doplňky stravy.

Výroba nutraceutik dosud byla doménou převážně malých, regionálních výrobců, kteří byli navázání na velké farmaceutické skupiny. Již nějakou dobu se ale na hranicích potravinářského a farmaceutického trhu tvoří velmi lukrativní prostor pro vstup velkých gigantů a nadnárodní potravinářské firmy jako Nestlé, PepsiCo či Danone se této příležitosti chopily. Všechny tyto společnosti výrazně posilují podporu výzkumu a vývoje a řada z nich začala vyhledávat strategické akvizice, které jim pomohou lépe a rychleji penetrovat na trh s nutraceutiky.

Prevence nemocí je hnacím motorem trhu

Podle analýzy společnosti Frost & Sullivan se 60 procent všech globálních finančních prostředků určených na zdravotnictví vydává na léčbu chronických nemocí, jako je cukrovka, srdeční infarkt či rakovina. Podstatným faktorem, který drží „nový“ trh nad vodou a dává mu velkou perspektivu, je obrovský zájem spotřebitelů o prevenci těchto nemocí. Nezisková organizace Světového ekonomického fóra uvádí, že náklady související s pěti nejčastějšími chronickými nemocemi budou do roku 2030 představovat rekordních 47 bilionů dolarů (v přepočtu 900 bilionů korun).

Výrobci potravin se o zdravou výživu zajímají už dlouho – obohacené cereálie, vitamínové nápoje, margaríny s nižším obsahem cholesterolu a podobné výrobky jsou dnes zcela běžným zbožím. Rozdíl mezi těmito „funkčními potravinami“ a nutraceutiky se však v poslední době pomalu stírá. Spotřebitelé tak možná již nyní mají problém odlišit obyčejný potravinářský výrobek od zdravotní výživy a farmaceutického produktu – a dynamický rozvoj tohoto trhu jim to bude znesnadňovat stále více.

Potravinářské firmy musí bojovat o důvěru zákazníků

Výrobci potravin svými aktivitami riskují konflikt s farmaceutickými společnostmi. Další problém pro ně představují regulatorní předpisy a situaci jim v mnohých zemích budou komplikovat povinná a přísná testování. Naopak důvěru by si mohli získat zapojením praktických lékařů, kteří budou hrát roli konzultantů.

I přesto, že se potravináři o zdravou výživu zajímají již poměrně dlouho, budou muset své úsilí v oblasti zdraví prospěšných produktů ještě mnohonásobně zvýšit. Trhu, Evropské unii a zvláště veřejnosti budou muset dokázat, že jsou skutečně schopni poskytnout věrohodné vědecké důkazy o prospěšnosti svých nových produktů. Navíc se jejich snaha bude muset více zaměřit na profilaci nutraceutik jako takových, aby se z nich v budoucnu nestal univerzální výrobek s pouhou nálepkou zdravé potraviny.

 

Autor: Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro Potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář