Vyšší cholesterol léčíme i jídlem. Co vařit? Na to jsme se zeptali odborníků.

Zvýšená hladina cholesterolu v krvi je dnes už synonymem nezdravého životního stylu. Způsobuje aterosklerózu a přispívá tedy ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Hladina cholesterolu se však dá významně ovlivnit. Důslednou prevencí a později správnou léčbou.

AUDIO rozhovor: Méně je lépe než více. U cholesterolu tím spíš. Jak na něj, to už zjišťovala Šárka Málková.

Ledacos můžeme ovlivnit sami

Na vznik závažných onemocnění má vliv více faktorů. Patří k nim zejména genetické predispozice, věk, pohlaví, ale také životní styl. Zatímco první tři jsou dané a nic s nimi nezmůžeme, vhodnější životní styl si můžeme nastavit sami. V první řadě je důležité si hladinu cholesterolu kontrolovat. To při pravidelných preventivních prohlídkách u praktického lékaře, na kterou má každý nárok ze zákona jednou za dva roky. V rámci nich jsou do 40 let věku hladiny cholesterolu kontrolovány jednou za 10 let a poté jednou za 5 let. Bohužel ale většina Čechů preventivní prohlídky zanedbává zcela, chodí na ně pouze 44 % lidí.

Když jídlo léčí

Kromě lékařské péče přispívá ke správné hladině cholesterolu v krvi zdravá životospráva a dostatek pohybu. Omezit bychom měli naopak tuky plné nasycených mastných kyselin. Najdeme je v másle, sádle, uzeninách, tučném mase, tučných mléčných výrobcích a v jemném a trvanlivém pečivu, zejména druhů s polevou či náplní.

Dejte si více…

§  ovoce

§  ořechů a semínek

§  vody a čajů

§  méně tučných jogurtů, mléka a sýra

§  rostlinných olejů (řepkového a olivového)

§  libového masa, ryb a luštěnin

§  celozrnného pečiva

§  neslazených zakysaných mléčných výrobků

§  brambor jako přílohy

Dejte si méně…

  • chipsů
  • bonbonů a čokolády
  • slazených nápojů
  • sušenek a dortů
  • smetanových jogurtů, tučného mléka a sýra, smetany
  • másla
  • uzenin, burgerů a tučného masa
  • bílého pečiva
  • smažených jídel
  • knedlíků

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář